Ik lees in de kitsur H.20 parag.2 dat de chazan de Tefillah pas mag herhalen als er minstens 9 volwassen mannen luisteren en Amen antwoorden.
Zijn er nog meer regels in dit verband die ertoe leiden dat in onze huidige praktijk deze regel, althans mijn ervaring in Nederland, niet meer gehandhaafd wordt ?
In dit verband zegt parag.3 dat een chazan die onmiddelijk met de volgende beracha begint zonder te wachten op het Amen van de meerderheid (d.i. 6 ?) straf verdient, omdat hij het Amen zeggen onmogelijk heeft gemaakt.
Wat moet ik me daar bij voorstellen en wat voor consequenties zou dat kunnen hebben ?
Kunt u een uitleg geven bij parag.9 ? Over welke situatie spreekt de kitsur hier, omdat in parag.2 sprake is van 9 man.
De vraag is Halachisch- technisch van aard, het antwoord zal ook zo samengesteld zijn:
Om de herhaling te mogen uitspreken moet aan twee voorwaarden voldaan zijn:
1) Er moet een Tsiboer zijn.
2) Deze Tsiboer moet nu de Amida hebben uitgesproken.
In parg. 9 is de vraag hoeveel mensen de Amida gezamenlijk moeten uitspreken om aan de tweede voorwaarde te moeten voldoen? Daarop is het antwoord dat 6 voldoende is.
De andere paragrafen spreken over de eerste voorwaarde.
Van oorsprong werd de herhaling ingesteld om mensen die zelf niet kunnen dawenen, in de gelegenheid te stellen om aan deze plicht te ontheffen. Door aandachtig naar de chazan te luisteren en Ameen te beantwoorden, voldoet men aan zijn plicht. Zo iets, om een ander van zijn plicht te ontheffen, is alleen mogelijk indien er een functioneerde minjan, bestaande uit 1 chazan en 9 luisteraars. Als er geen genoeg luisteraars zijn, heeft de herhaling niet deze effect.
Tegenwoordig dient de herhaling een andere functie, voornamelijk om de Tsiboer in de gelegenheid te stellen om Ameen en Kedoesja uit te spreken. Het is natuurlijk wenselijk dat er ten aller tijden 9 mensen zijn die aandachtig luisteren en Ameen zeggen, maar wanneer dat niet gebeurt is de ‘herhaling’ niet noodzakelijk ‘levatala’.